Klachtenreglement |
Klachtenreglement |
Dit klachtenreglement moet zorgen voor een goede afhandeling van de klacht van een cliënt. Het doel is te herstellen wat er is misgegaan tussen de klager en de NSDSK.
De NSDSK verzamelt en analyseert alle klachtgegevens. Hiermee willen wij ons kwaliteitssysteem verbeteren.
Als een cliënt ontevreden is, dan is het advies om dit eerst met de direct betrokken medewerker of diens leidinggevende te bespreken. Meestal kan de klacht dan tot tevredenheid worden opgelost. Dat is prettig voor de cliënt en voor de organisatie. Na de afhandeling wordt de klacht gemeld in een klachtensysteem. Hierdoor kan de NSDSK jaarlijks een analyse van de klachten maken en zo de kwaliteit binnen de organisatie verbeteren.
De cliënt en de medewerker kunnen in deze situatie bijgestaan worden door de klachtenfunctionaris. Cliënt kan daarnaast ook de hulp inschakelen van de externe vertrouwenspersoon.
De cliënt is vrij om het gesprek met de medewerker over te slaan en rechtstreeks contact op te nemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris begeleidt de cliënt verder in het proces. Als de klachtenfunctionaris zelf de cliënt niet goed genoeg kan helpen, zal de klachtenfunctionaris de cliënt in contact brengen met de klachtencommissie. Mocht de cliënt niet tevreden zijn met de afhandeling van de klacht door de klachtencommissie, dan kan de cliënt contact opnemen met een van de geschillencommissies waarbij de NSDSK is aangesloten.
De klachtenfunctionaris heeft een onafhankelijke positie binnen de organisatie en kan de cliënt en de betrokken medewerkers adviseren over de juiste afhandeling van de klacht. Daarnaast is de klachtenfunctionaris ook de contactpersoon voor de klachtencommissie en de ambtelijk secretaris.
In alle gevallen neemt de klachtenfunctionaris kennis van de klacht en reageert naar de klager:
De cliënt kan zich in het proces extra laten ondersteunen door de externe vertrouwenspersoon van NSDSK. Daarbij functioneert de klachtenfunctionaris vooral als procesbewaker en de vertrouwenspersoon als extra klankbord voor de cliënt.
Indien een cliënt een klacht wil indienen bij de klachtencommissie dan is de klachtenfunctionaris de tussenpersoon die het contact met de klachtencommissie verzorgt. De klachtenfunctionaris informeert de klachtencommissie en stuurt de schriftelijk ingediende klacht door. In de klacht moeten in ieder geval de volgende gegevens staan:
a. de naam en de functie van medewerker over wie de klacht gaat;
b. het feit dan wel de gebeurtenis waarover wordt geklaagd.
c. De contactgegevens van de klager
Het uitschrijven van een hoorzitting: De klager of aangeklaagde kan zelf ook om een hoorzitting vragen. Bij een hoorzitting kan de commissie andere personen die bij de klacht zijn betrokken om informatie vragen. Op verzoek van de klager of de aangeklaagde, kan de commissie beide partijen apart horen. Indien de betrokkenen gescheiden zijn gehoord, kan de commissie besluiten beiden nogmaals, al dan niet gescheiden, te horen. Klager en aangeklaagde kunnen zich op de hoorzitting laten bijstaan door een derde persoon. De naam en hoedanigheid van die persoon moeten drie werkdagen vóórde zitting aan de klachtenfunctionaris worden doorgegeven. Klager en aangeklaagde mogen alle gespreksverslagen lezen.
De vergaderingen van de commissie zijn besloten. De commissie kan deskundigen uitnodigen haar vergaderingen bij te wonen. Hiervan wordt aantekening gemaakt in het verslag.
Deskundigen kunnen kosten in rekening brengen als ze naar een vergadering komen. Als deze kosten hoger zijn dan begroot, zal de commissie dit overleggen met de bestuurder.
De commissie probeert om binnen zes weken een uitspraak te doen over of de klacht terecht is. Lukt dit niet binnen zes weken, dan zal de commissie schriftelijk uitleggen waarom ze nog geen uitspraak kan doen. De commissie zal ook vertellen wanneer de klager en aangeklaagde wel een uitspraak kunnen verwachten.
De commissie motiveert haar uitspraak in een aangetekende brief aan beide partijen en in afschrift aan de bestuurder. De commissie kan in deze brief ook aanbevelingen doen aan de aangeklaagde en de NSDSK. De bestuurder reageert binnen vier weken na ontvangst van deze aanbevelingen. In een schriftelijke reactie zal de bestuurder aan klager en de commissie uitleggen of er maatregelen worden genomen en zo ja welke.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) schrijft voor dat alle zorgaanbieders zijn aangesloten bij een door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport erkende geschillencommissie. Cliënten hebben het recht om een klacht direct in te dienen bij de geschillencommissie. De geschillencommissie zal de cliënt wel terugverwijzen naar de organisatie als de klager nog geen contact heeft gehad over de klacht met de klachtenfunctionaris van de NSDSK. De geschillencommissie is bevoegd de klacht te behandelen en een bindende uitspraak te doen.
De geschillencommissie geeft de voorkeur aan het digitaal indienen van de klacht via het digitale loket
De klacht kan echter ook schriftelijk ingediend worden aan het adres:
De Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
De vertrouwenspersoon voor cliënten is Pepita David. De vertrouwenspersoon ondersteunt cliënten die klachten hebben over de zorgverlening of over de manier waarop zij benaderd zijn, om in overleg met de NSDSK een passende oplossing te vinden. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en kan met u meedenken over de aanpak van uw klacht, als klankbord dienen en kan u helpen bij gesprekken met de medewerker en diens leidinggevende. Daarnaast kan zij met u meedenken of in uw situatie een gesprek ‘beter’ is dan klacht indien bij de klachtenfunctionaris of klachtencommissie. Wilt u toch een officiële klacht indien, dan kan de vertrouwenspersoon u daarbij helpen. Deze hulp is voor u gratis.
Meer informatie over de vertrouwenspersoon is hier te vinden
U kunt contact opnemen met Pepita David via telefoonnummer 06-34348288.
Audiologisch Centrum |
Volg ons op |
|
Spraaktaalcentrum Amsterdamse Poort |
Contact
|