Transitie naar Onderwijs vanuit Zorg voor kinderen met TOS (TOZ voor TOS)

Lees voor
De start op de basisschool is vaak een spannende overgang voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en hun ouders. Ouders in ZG-zorg voelen zich niet altijd voldoende toegerust in dit transitieproces. In het project Transitie naar Onderwijs vanuit Zorg voor kinderen met TOS (TOZ voor TOS) willen we deze overgang voor de verschillende betrokkenen (ouders en hun kinderen, zorg- en onderwijsprofessionals) verbeteren. Daarom vragen we ouders, zorgprofessionals en onderwijsprofessionals naar hun knelpunten, positieve ervaringen, en wensen. Met deze informatie ontwikkelen we tools om de transitie van de behandelgroep naar de basisschool te vergemakkelijken. 
Vraag/doelstelling

De onderzoeksvraag luidt: ‘Hoe kan de transitie vanuit de ZG-zorg voor kinderen met TOS naar het onderwijs worden geoptimaliseerd?’
In dit project staan de volgende doelstellingen centraal: 

  • In kaart brengen wat de knelpunten, goede praktijken en behoeftes zijn van de verschillende betrokkenen: de ouders, de zorgprofessionals en de onderwijsprofessionals. 
  • Het ontsluiten van deze informatie.
  • Het ontwikkelen van tools aan de hand van bovenstaande informatie om de overgang van de behandelgroep naar de basisschool te versoepelen.  
Opzet onderzoek

Er wordt onderzocht wat de knelpunten, goede praktijken en behoeftes zijn door informatie op te halen bij verschillende betrokkenen (ouders, zorg- en onderwijsprofessionals). Voor aanvang van het project is een poll onder ouders uitgezet om een eerste beeld te krijgen wat hun mening is over de transitie. Vervolgens houden we interviews met ouders om op hun ervaringen in te gaan. Onder de zorg- en onderwijsprofessionals wordt een enquête uitgezet om hun ervaringen in kaart te brengen. Tot slot worden er met de verschillende betrokkenen focusgroepen gehouden om dieper in te gaan op de opgehaalde kwesties en hoe we een praktische vertaalslag kunnen maken. Uit de opgehaalde informatie volgt de ontwikkeling van tools  om de overgang van de behandelgroep naar de basisschool te versoepelen.

Looptijd

September 2021 tot en met augustus 2023

Projectleiders

Dr. Iris Duinmeijer –  NSDSK

Uitvoerende organisaties

NSDSK, Koninklijke Kentalis, Koninklijke Auris Groep, Universiteit Utrecht
FOSS, Pento, Adelante, Libra, Viertaal, Vitus Zuid

Projectteam

Dr. Iris Duinmeijer – Senior onderzoeker NSDSK - iduinmeijer@nsdsk.nl
Dr. Annette Scheper – Senior onderzoeker Kentalis 
Dr. Britt Hakvoort/Dr. Darlene Keydeniers – Senior onderzoeker Auris
Prof dr. Elise de Bree – Hoogleraar Universiteit van Amsterdam
Luisa de Heer MA – junior onderzoeker NSDSK - ldeheer@nsdsk.nl

Opbrengsten

Schoolreis: de routekaart voor ouders van kinderen met TOS

Infographic TOZ voor TOS najaar 2022