Met interactief voorlezen ontdek je samen met je kind het verhaal. Dit helpt bij taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling. In plaats van de tekst woord voor woord voor te lezen, betrek je je kind bij het verhaal. Volg de aandacht van je kind, reageer op wat je kind doet, en stel vragen. Zo beleef je het verhaal samen! Neem de tijd en laat je kind zelf het boek vasthouden en de bladzijden omslaan.
Kijk de video over interactief voorlezen met je kind.
Lees het boek eerst zelf. Leg voorwerpen klaar die passen bij het verhaal. Zoek gebaren op en denk na over hoe het verhaal past bij jouw kind.
Kijk samen naar de kaft en de titel van het boek. Praat over waar het verhaal misschien over gaat. Herkennen jullie bekende onderwerpen of ervaringen? Materialen gebruiken die bij het thema van het boek passen helpt om de aandacht van je kind te trekken en het verhaal beter te begrijpen.
Kijk samen naar de plaatjes en vertel in je eigen woorden wat je ziet. Gebruik gebaren en mimiek. Volg de aandacht van je kind en speel daarop in. Stel vragen over de plaatjes en bespreek gevoelens en gedachten. Mimiek werkt heel goed.
Blader samen terug, knutsel of teken over het verhaal. Misschien wil je kind het naspelen of iets doen dat erbij past.
Praat later over het boek, bijvoorbeeld als je kind iets meemaakt dat in het verhaal voorkomt. Pak het boek er gerust nog eens bij om te bladeren of opnieuw te lezen. Kinderen vinden het leuk om hetzelfde boek vaker te lezen. Herhaling is goed, en je kunt elke keer iets nieuws ontdekken.
Wil je de boekenlegger ontvangen? Stuur dan een mail naar secretariaat@nsdsk.nl
Met interactief voorlezen ontdek je samen met je kind het verhaal. Dit helpt bij taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling. In plaats van de tekst woord voor woord voor te lezen, betrek je je kind bij het verhaal. Volg de aandacht van je kind, reageer op wat je kind doet, en stel vragen. Zo beleef je het verhaal samen! Neem de tijd en laat je kind zelf het boek vasthouden en de bladzijden omslaan.
Kijk de video over interactief voorlezen met je kind.
Lees het boek eerst zelf. Leg voorwerpen klaar die passen bij het verhaal. Zoek gebaren op en denk na over hoe het verhaal past bij jouw kind.
Kijk samen naar de kaft en de titel van het boek. Praat over waar het verhaal misschien over gaat. Herkennen jullie bekende onderwerpen of ervaringen? Materialen gebruiken die bij het thema van het boek passen helpt om de aandacht van je kind te trekken en het verhaal beter te begrijpen.
Kijk samen naar de plaatjes en vertel in je eigen woorden wat je ziet. Gebruik gebaren en mimiek. Volg de aandacht van je kind en speel daarop in. Stel vragen over de plaatjes en bespreek gevoelens en gedachten. Mimiek werkt heel goed.
Blader samen terug, knutsel of teken over het verhaal. Misschien wil je kind het naspelen of iets doen dat erbij past.
Praat later over het boek, bijvoorbeeld als je kind iets meemaakt dat in het verhaal voorkomt. Pak het boek er gerust nog eens bij om te bladeren of opnieuw te lezen. Kinderen vinden het leuk om hetzelfde boek vaker te lezen. Herhaling is goed, en je kunt elke keer iets nieuws ontdekken.
Wil je de boekenlegger ontvangen? Stuur dan een mail naar secretariaat@nsdsk.nl
Audiologisch Centrum Holland Noord |
Spraaktaalcentrum Amsterdam Noord |
Contact
|