Indirecte logopedie (ouder-coaching)

Lees voor
Looptijd

december 2014 - maart 2018

Projectleider

Karin Wiefferink -  kwiefferink@nsdsk.nl

Onderzoekslijn

Behandeling

Uitvoerders

NSDSK, Pento, Auris

Onderzoeker(s)

Karin Wiefferink

Beschrijving

In Nederland zijn er behandelgroepen voor peuters met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Op de behandelgroep krijgen kinderen onder andere een logopedische behandeling die direct naar het kind gericht is. Uit internationaal onderzoek weten we dat indirecte therapie aan ouders minstens zo effectief is als directe logopedie. In Nederland is nog niet eerder onderzocht wat het effect is van indirecte therapie in de vorm van ouder-coaching waarbij doelen aangepast zijn aan de specifieke achterstand/stoornis van een kind, aan de interactiestijl van ouders en aan de verwachting/hulpvraag van ouders. Dit onderzoek levert een bijdrage aan inzicht in effectieve interventies en aan de nood om evidence-based methodieken.

Vraag doelstelling

Om na te gaan of indirecte logopedie in de vorm van ouder-coaching een waardevolle bijdrage kan leveren aan een TOS-behandelgroep is voor dit onderzoek de volgende vraag geformuleerd: Wat is de toegevoegde waarde van indirecte logopedie in de vorm van ouder-coaching op de gebruikelijke behandeling voor het communicatiegedrag van ouders en voor de taalontwikkeling bij kinderen die op een TOS-behandelgroep bezoeken?

Opzet onderzoek

Kinderen tussen 2 en 4 jaar die een TOS-behandelgroep van Pento, NSDSK of Auris bezoeken, en hun ouders worden benaderd voor deelname aan dit onderzoek. Kinderen en hun ouders krijgen, naast de groepsbehandelingen, gedurende 25 weken indirecte logopedie aangeboden passend bij de taalstimulerende vaardigheden van de ouders en bij de TOS van het kind. Voorafgaand aan interventie, direct na interventie en 6 maanden na stoppen met de interventie worden het communicatiegedrag van de ouders en de taalontwikkeling bij de kinderen gemeten. Deze resultaten worden vergeleken met een controlegroep die geen interventie kreeg.