Kinderen leren woorden in context, bijvoorbeeld tijdens het spelen met hun ouder of broers en zussen. WOLC, dat staat voor woord leren in context, onderzoekt hoe deze context er bij horende en bij dove/slechthorende kinderen uitziet. In dit onderzoek gebruiken we een nieuwe technologie om te onderzoeken hoe kinderen woorden leren tijdens het spelen. Met speciale camera's volgen we de oogbewegingen van ouder én kind terwijl ze samen spelen. Voor het onderzoek includeren wij ouders met horende kinderen en ouders met dove/slechthorende kinderen rond de 2 jaar oud.
Het onderzoek vindt plaats op een van onze onderzoekslocaties. Ouder en kind spelen samen met speelgoed vanuit het onderzoek. Ook leest de ouder een verhaal voor. Tijdens de speelsessie dragen ouder en kind speciale camera's. Met deze camera's kunnen wij heel nauwkeurig oogbewegingen volgen. Na het spelen volgt een korte woordleertaak. De ouder vult ook drie vragenlijsten in. Met behulp van deze data onderzoeken wij de ouder-kindinteractie tijdens het leren van woorden. We kijken specifiek naar de totstandkoming van joint attention (gedeelde aandacht tussen ouder en kind), hoe de joint attention wordt vastgehouden en hoe de communicatie over het speelobject in de werkelijkheid daarop afgestemd wordt.
Februari 2020 – december 2025
Evelien Dirks (NSDSK) - edirks@nsdsk.nl
Daan Hermans (Kentalis)
NSDSK, Kentalis, Radboud Universiteit Nijmegen
Evelien Dirks - NSDSK
Daan Hermans - Kentalis
Harry Knoors - Kentalis
Imme Lammertink - Kentalis
Susan van den Boogaard - NSDSK
Constance Vissers - Kentalis
Kennis en inzicht