Coda EAS

Lees voor
Looptijd

januari 2013 - maart 2016

Projectleider

Evelien Dirks -  edirks@nsdsk.nl

Onderzoekslijn

Kennis en inzicht

Uitvoerders

NSDSK, GGMD

Beschrijving

De ouder-kind relatie speelt een heel belangrijke rol in de ontwikkeling van het kind. Een sensitieve houding van de ouder ten opzichte van het kind is een belangrijk aspect binnen de ouder-kind interactie. Een ouder is sensitief wanneer deze in staat is signalen van het kind accuraat waar te nemen en daar adequaat op te reageren. Vanuit de literatuur is er nog weinig bekend over de ouder-kind interactie van dove ouders en horende kinderen. Vanuit eerder onderzoek weten we dat de interactie tussen dove ouders en horende kinderen vaak moeizamer verloopt dan van horende kinderen en horende ouders en van dove kinderen en dove ouders. Inzicht in de emotionele beschikbaarheid in de interactie tussen dove ouders en hun horende kinderen biedt mogelijkheden voor interventies gericht op het stimuleren van de ouder-kind interactie. Voor het in kaart brengen van de ouder-kind interactie zal gebruik gemaakt worden van de Emotional Availability Scales (EAS).

Vraag doelstelling

In dit project stonden de volgende vragen centraal:

  1. Verschilt de emotionele beschikbaarheid in de interactie tussen dove ouders en horende kinderen van die tussen horende ouders en horende kinderen?
  2. Dragen inzichten in mogelijke verschillen bij aan het ontwikkelen van interventie voor deze doelgroep?
Opzet onderzoek

De doelgroep bestond uit dove ouders met een horend kind in de leeftijd van nul tot en met 6 jaar. Om de emotionele beschikbaarheid (EAS) te kunnen meten is een video-opname van 15 minuten van een vrij spel moment tussen ouder en kind gemaakt. De opvoedtrainer van de GGMD heeft de gezinnen benaderd en de interactie tussen ouder en kind gefilmd, omdat zij reeds een vertrouwensband met de ouder heeft. Naast het maken van de video-opname nam een onderzoeker van het onderzoeksteam tijdens dit huisbezoek een taaltest af bij de kinderen. Een onderzoeker die de gebarentaal beheerst scoorde de opnames van de ouder-kind interactie van de dove ouders. Om geen nuances in de interactie te missen werden de opnames samen bekeken met een “native speaker”.