Audiolistic

Lees voor

Om gesproken taal te kunnen leren moet je spraak goed kunnen horen. Voor kinderen met een matig gehoorverlies is dit leerproces niet vanzelfsprekend. Zij hebben vaak meer moeite met het leren van taal dan goedhorende leeftijdsgenootjes. De eerste levensjaren zijn belangrijk voor het leren van taal. Daarom richt dit onderzoek zich op jonge, matig slechthorende kinderen. Deze kinderen krijgen in (wetenschappelijk)  onderzoek vaak minder aandacht dan dove kinderen. Het onderzoek gaat over het in kaart brengen van de toegang tot spraak voor kinderen met matig gehoorverlies. Hebben zij thuis, op de kinderopvang of bij opa en oma voldoende toegang tot spraak?

Onderzoeksvragen

Door middel van dit onderzoek willen we de volgende onderzoeksvragen beantwoorden:

  • Wat zijn de eigenschappen van de dagelijkse omgeving van jonge kinderen met matig gehoorverlies, wat betreft de drie belangrijkste factoren van gehoortechnologie, akoestische eigenschappen en taalinput?
  • Wat is de invloed van kind- en verzorgereigenschappen op het gebruik van gehoortechnologie, de akoestische omgeving en de taalinput van de verzorgers?
  • In welke mate zijn gehoortechnologie, de akoestische omgeving en taalinput in het dagelijks leven gerelateerd aan de taaluitkomsten van kinderen met matig gehoorverlies?
  • Op welke manier kunnen technologie en vroegbehandeling worden ingezet om een akoestiek vriendelijke en hoge kwaliteit taalomgeving te voorzien voor kinderen met matig gehoorverlies?

Opzet onderzoek

Kinderen tussen 0-4 jaar met permanent bilateraal gehoorverlies tussen 40-70 dB wprden gevolgd. Ze gebruiken al hoortoestellen. Er wordt onderzocht of de kinderen voldoende toegang hebben tot spraak. Deze informatie wordt gehaald uit de hoortoestellen. Er wordt gebruik gemaakt van een kleine recorder (LENA) die het kind draagt en er worden een aantal geluidsmetingen in hun leefomgeving gedaan. De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt om ouders en zorgverleners te helpen om de toegang tot gesproken taal voor matig slechthorende kinderen te vergroten.

Looptijd

1 september 2021 – eind 2025

Projectleiders 

Evelien Dirks - NSDSK

Uitvoerende organisaties

NSDSK

Projectteam 

Evelien Dirks -NSDSK
Deniz Baskent - Rijksuniversiteit Groningen
Ruben Benard - Pento
Annerenée Meijer - Pento 
Aline Hoeve - UMCG