CV - Brigitte de Hoog

Lees voor
Titel, voor- en achternaam:Dr. Brigitte de Hoog
E-mail:bdehoog@nsdsk.nl
Functie bij de NSDSK:Senior onderzoeker
Opleiding:Taalwetenschappen (specialisatie Taal en spraak: verwerking en stoornissen) 
Speerpunten:Doof/Slechthorend; taalontwikkeling; hoorrevalidatie; audiologie; transitie van zorg naar onderwijs

 

Wetenschappelijke publicaties

  • Van Weerdenburg, M. De Hoog, B.E., Knoors, H., Verhoeven, L. & Langereis, M.C. (2019). Spoken language development in school-aged children with cochlear implants as compared to hard-of-hearing children and children with specific language impairment. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 122, 203-212. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.04.021
  • De Hoog, B.E. (2017). Spoken language development in children with cochlear implants. Doctoral dissertation: Radboud University.http://hdl.handle.net/2066/167044
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Keuning, J., Knoors, H.E.T., & Verhoeven, L. (2016). Auditory and verbal memory predictors of spoken language skills in children with cochlear implants. Research in Developmental Disabilities, 57, 112-124. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.06.019
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2016). Linguistic profiles of children with CI as compared with children with hearing or specific language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders, 51, 518-530. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12228
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2015). Lexical access in children with hearing loss or specific language impairment, using the cross-modal picture-word interference paradigm. Research in Developmental Disabilities, 37, 81-94. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.11.007

 

Publicaties in vakbladen

 

 

 

 

(Poster) presentaties

  • De Hoog, B.E. & Maslowski, M. (2023). Hoortoestelgebruik breed gedragen. Partners in Verstaan, 21 april 2023, Hilversum.

  • De Hoog, B.E. & Maslowski, M. (2023). Routekaart: Het kompas naar de klas. Partners in Verstaan, 21 april 2023, Hilversum.

  • Van der Zee, R., De Hoog, B.E., & Maslowski, M. (2023) Hoortoestelgebruik: Tools op maat. NVA wintervergadering, 10 februari 2023, Utrecht.

  • De Hoog, B. E. (2022). Mijn baby krijgt hoortoestellen. Kennisfestival Deelkracht, 1 juni 2022, Arnhem.

  • Van den Boogaard, S. & De Hoog, B. E. (2022). Keuzehulponderwijs.nl. Kennisfestival Deelkracht, 1 juni 2022, Arnhem.

  • De Hoog, B. E. (2022). Mijn baby krijgt hoortoestellen. Coördinatorendag neonatale gehoorscreening, 24 november 2022, Utrecht.

  • De Hoog, B. E. (2021). Deelkrachtproject DSH 0-5 Wat Hoor Ik. Teamscholing NSDSK, 26 januari 2021, online.

  • De Hoog, B. E. (2021). Deelkrachtproject DSH 0-5 Effectiviteit behandelgroepen. Nederlands Kennisnetwerk Vroegbehandeling DSH, 26 maart 2021, online.

  • De Hoog, B. E. (2021). Kijkje in de projectkeuken van Deelkrachtprojecten DSH 0-5. Coördinatorendag neonatale gehoorscreening, 8 juni 2021, online.

  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2016). Linguistic profiles of children with CI as compared with children with hearing or specific language impairment. Opening Language and Hearing Center, 3 maart, Amsterdam, Nederland.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2015). Implanted deaf children’s acquisition of spoken morphosyntax: success predicted by perception or processing? 22nd International Congress on the Education of the Deaf, 6-9 juli, Athene, Griekenland.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2015). Cognitive and linguistic profiles of children with cochlear implants, hard-of-hearing children and children with specific language impairment. 12th European Symposium Pediatric Cochlear Implant, 18-21 juni, Toulouse, Frankrijk.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2015). Lexical access in children with hearing loss or specific language impairment, using the cross-modal picture-word interference paradigm. 12th European Symposium Pediatric Cochlear Implant, 18-21 juni, Toulouse, Frankrijk.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2015). Voorspellers van morfosyntaxis bij CI-dragende kinderen. Simeacongres, 16-17 april, Lunteren, Nederland.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2014). Lexical access bij kinderen met CI, slechthorende kinderen en kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Expertteam Hearing & Implants Radboud UMC, 4 december, Nijmegen, Nederland.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2014). The influence of cognitive and auditory predictors on language development in deaf children with cochlear implants. 1st International Conference on Teaching Deaf Learners, 21 maart, Amsterdam, Nederland.
  • De Hoog, B.E., Langereis, M.C., van Weerdenburg, M., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2010). Spoken language development in deaf children with Cochlear Implants. 21st International Congress on the Education of the Deaf, 18-22 juli, Vancouver, Canada.

Producten

 

Contact

 

NSDSK Algemeen

    020-5745945

    nsdsk@nsdsk.nl

   Lutmastraat 167
1073 GX Amsterdam

 

Audiologisch Centrum
Holland Noord

    072-5141050

    achn@nsdsk.nl

   De Vliegerstraat 1a
1816 KD Alkmaar

 

 

Spraaktaalcentrum
Amsterdam Noord

   020-5745920

   stan@nsdsk.nl

   Noordeinde 124B
1121 AL Landsmeer

 

 

Volg ons op